Esport: Opvarmning og nedkøling

Added by on 2020-07-18

Esport og dets turneringer kan være utroligt intense, der kræver meget koncentration og ekstremt hurtige reaktionsevner. Ligesom med andre sportsgrene er det vigtigt tage visse forholdsregler for at undgå skader eller gener – både før og efter kampen. I denne artikel giver vi en kort guide til, hvordan du sikrer dig, at du både varmer op korrekt og får slappet af på den rigtige måde efterfølgende.

En god opvarmning

Ja – den er god nok. Det er egentlig ligegyldigt, om du spiller for sjov ofte med vennerne, eller om du virkelig dyrker esport på et højt professionelt plan – husk at varme op!

Mange tager det for givet, men når du sidder så mange timer foran skærmen, er det vigtigt, at du får opvarmet fingre, hænder, håndled, forarme, nakke og endda øjnene. Dette er nemlig alle kropsdele, som kommer under ret intens belastning, når du gamer. Hvis du ikke tager de rigtige forbehold, kan det føre til musealbue eller andre smerter i albuen, karpaltunnelsyndrom, overbelastning af øjne og spændingshovedpiner.

Der er desuden mange professionelle egamere, der anbefaler, at man tager pause mellem spillene, hvor man ikke kigger på skærmen, men i stedet for lavet disse øvelser, gået en tur eller måske et par pushups, der får pulsen lidt op.

Sådan slapper du af efter esport

Når din esport-turnering eller LAN-aften er slut, og du har siddet mange timer foran skærmen, er der også nogle øvelser, der vil gavne dig.

Når man har siddet i den samme stilling i lang tid, kan det være godt at komme op og gå en tur eller lave strækøvelser for at få rørt dine led. Husk at holde hver stræk i 10-20 sekunder for at opnå den fulde effekt.

Efter WADA fjernede CBD fra listen over forbudte substanser, har flere egamere også gjort brug af det både før og efter kampen. Det er steget i popularitet på grund af dens sundhedsmæssige fordele og afslappende virkning. Det skyldes bl.a., at de har ingen eller kan have meget få bivirkninger som bl.a. tør mund. Hvis du dog tager receptpligtig medicin, bør du snakke med din læge.

Sørg for at få nok søvn

Vores verden er en, der aldrig sover, og nogle gange kan man føle, at man aldrig skal presse sig selv. Vores mentalitet siger, at man skal presse sig selv så meget som muligt for at opnå resultater – men faktisk kan det føre til det modsatte! En god nats søvn kan være med til at gøre dig en bedre spiller i det lange løb, da du vil få mere energi og mere fokus.

For voksne anbefales det, at man får et sted omkring 7-8 timers søvn. Det er desuden vigtigt, at du ikke kigger på skærme lige inden sengetid – om end det er for at game, eller om du ligger med din telefon i sengen. Sluk for alle apparater, og nyd stilheden.

I stedet kan du læse en bog eller måske endda lave nogle lette strækøvelser, som dem beskrevet i sidste afsnit. Det er med til at afslappe både krop og sjæl inden sengetid.

Kategori:

Uncategorized

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*